Mindfulness zinvol om in het hier nu te komen?

Hier kan je kennis delen over onderwerp Meditatie en hier kunnen vragen, tips, ervaringen over het onderwerp Meditaie geplaatst worden.
Ook (geleide) visualisaties kunnen hier geplaatst worden

Moderators: JHK-team, Anna Oyca, Bloem

Plaats reactie
Heerda
Trouw lid
Trouw lid
Leeftijd: 77
Contacteer:

Mindfulness zinvol om in het hier nu te komen?

Bericht door Heerda » 01 aug 2017 23:04

Graag lees ik ervaringen met Mindfulness...
Het doel van Mindfulness is duidelijk. Je leert ermee meer in het hier en nu te leven. Maar wordt die doelstelling ook gehaald?
Ik zou het zo graag willen maar het lukt me misschien tijdens meditatie. Maar in het dagelijkse leven zit ik zo in mijn gedachten... in de toekomst of verleden maar in het heden niet langer dan 3 seconden. Dat zit zo verweven in mijn gedrag dat ik me afvraag of dat te veranderen is?
Alvast bedankt voor je reactie.

Alleen de liefde telt.

LindaLotte

Re: Mindfulness zinvol om in het hier nu te komen?

Bericht door LindaLotte » 07 aug 2017 23:19

Hoi Heerda, ik moet eigenlijk wel een beetje lachen om de energie met welk je deze vraag hebt geschreven en zeker niet om je uit te lachen.
Het geen mij "toe gefluisterd word " is dat je het jezelf telkens zo moeilijk maakt en "normaal" zoals elk ander mens wilt leven. Maar jij bent jij en je bent goed zoals je bent. Ik snap dat het soms vervelend kan zijn en in de weg kan staan in de dagelijkse bezigheden.

Mijn advies zou dan zijn om een voorwerp waarbij je je gedachten van het verleden en een voorwerp de toekomst aan kan verbinden en in je omgeving legt waar je het kan zien. Je maakt een "focusvoorwerp". Als je dat een tijdje hebt gedaan pak je nog een voorwerp waaraan je het heden verbind.
Door af te wisselen met de voorwerpen "verleden , heden en toekomst" zal je merken dat je op een gegeven moment het zelf kan en anders kan je altijd nog terug op je "focus voorwerp".

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs linda

Heerda
Trouw lid
Trouw lid
Contacteer:

Bericht door Heerda » 13 aug 2017 12:18

Ik kan wel focussen op het heden als bewuste actie. Maar verdwijn daarna gemakkelijk naar dromenland. Dus afwezig zodra ik maar even niet bewust aanwezig ben. Ik kan dan wel tevreden zijn met mezelf maar ben onmogelijk om mee samen te leven. Mijn vraag blijft of een intensieve training Mindfulness mij kan helpen in het heden te leven.
Alleen de liefde telt.

Heerda
Trouw lid
Trouw lid
Contacteer:

Bericht door Heerda » 02 sep 2017 19:42

Is mijn vraag onzinnig? Oninteressant? Hebben mensen op dit forum geen ervaring met het onderwerp?
Alleen de liefde telt.

aprilbloesem
Actief lid
Actief lid

Bericht door aprilbloesem » 03 sep 2017 09:05

Nee, je vraag is zeker niet onzinnig.

Om nieuwe dingen te leren is er veel tijd en inzet nodig. En als jij de persoon bent die je bent, lukt het je misschien niet om altijd in het heden te leven.
Dat is dan misschien iets dat je zult ''moeten'' accepteren, maar met veel oefening kun je er waarschijnlijk wel eens komen ( zoals je dat nu ook wel lukt).

Mindfullness heeft mij veel handvatten gegeven, maar ook ik ben niet altijd in het hier en nu, door de mindfullness.
Het heeft me wel meer bewust gemaakt, dus nu weet ik het dat ik niet in het hier en nu ben........en soms doe ik er iets mee en soms niet.
Maar ik heb wel gemerkt (en niet alleen met mindfullnes, ook met andere dingen), hoe belangrijker je iets vind, hoe vaker je er mee bezig bent, dus hoe bewuster je daarover bent, des te makkelijker en vaker kun je dat dan ook doen (zoals in het NU zijn).
Maar het lukt mij ook niet 24/7.
En soms ben ik even de weg kwijt , en vraag ik mij achteraf waar ik in hemelsnaam met mijn gedachten gezeten heb (zo onbewust bezig te zijn). ;)

Heel veel succes

frank_ver

Bericht door frank_ver » 03 sep 2017 09:13

Hallo Heerda,
Je vraag is zeker niet onzinnig of oninteressant.
Mijn gedachten dwalen ook heel vaak naar het verleden of een toekomst en ben vaak maar af en toe bewust in / bewust van het heden. Dit is al jaren aan de gang. Zodanig zelfs dat m'n vrouw en collega's regelmatig vragen of het wel goed met me gaat omdat ik zo "afwezig" ben. M'n vrouw heeft het er af en toe moeilijk mee gehad dat ze vaak wel beeld maar geen geluid of reactie had maar heeft het geaccepteerd.

Ik heb het ook geaccepteerd en ik doe geen pogingen om het te veranderen. Voornamelijk omdat het in mijn geval me een geestelijke rust bezorgt. Ook al heeft het soms invloed op m'n dagelijks leven, op een of andere manier voel ik me er goed bij. En die momenten dat ik met m'n gedachten of met m'n geest niet aanwezig ben zorgen er meestal voor dat ik moeilijke zaken in het heden makkelijker kan accepteren en aanpakken.

Met mindfulness heb ik geen ervaring, maar even dit bericht om te laten weten dat er meer zijn die dit ervaren.

Grt,

Frank
[*]De realiteit is niet altijd realistisch[*]

Heerda
Trouw lid
Trouw lid
Contacteer:

Bericht door Heerda » 25 sep 2017 11:58

Bedankt voor de reacties. Ook ik ervaar meer of ik wel of niet aanwezig ben. Vraag mij wel af of zo'n intensieve Mindfulness cursus van 8 dagdelen mij iets oplevert. Mediteren 25 minuten en de bodyscan beheers ik nu ook al.
Alleen de liefde telt.

Arthur
Fan van JHK
Fan van JHK
Contacteer:

Bericht door Arthur » 30 sep 2017 12:17

.
Laatst gewijzigd door Arthur op 30 sep 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Als je iets wilt (hebben) dat je nog nooit hebt gehad,
dan moet je iets doen wat je nog nooit hebt gedaan.

Arthur
Fan van JHK
Fan van JHK
Contacteer:

Bericht door Arthur » 30 sep 2017 12:19

Het ‘echt’ mediteren heeft als doel om de geest te disciplineren. Dat betekent dat ‘IK’ de baas wordt over mijn geest en niet omgekeerd. Als ik ‘nachts wakker wordt en niet meer in slaap kan komen omdat ik lig te piekeren, dan is mijn geest de baas over mij. Als ik de baas ben over mijn geest, dan zou ik in staat zijn om mijn gedachten los te laten. Het probleem is dat er langdurig op de juiste manier geoefend moet worden om de baas te worden over je geest. En die juiste manier is precies waar het om gaat. Want bijvoorbeeld ‘geleide meditatie’ (=visualisatie) helpt in het geheel niet om de baas te worden over je geest, want geleide meditatie is juist bedoeld om je geest zodanig vrij te laten dat je kunt reizen in de geest en op die manier je creativiteit en intuïtie wordt bevorderd. Dat bevorderen van creativiteit en intuïtie is ook prachtig, maar het is precies het tegenovergestelde van je geest disciplineren.
Als je ‘echt’ gaat mediteren, bijvoorbeeld mindfulness, dan kom je in een hogere staat van bewustzijn, die wel ‘waarnemer’ wordt genoemd. Je leert waarnemen dat er gedachten in je geest opborrelen en je leert vervolgens dat je deze gedachten niet hoeft te volgen, maar dat je ze ook weer kunt laten weggaan. Het is te vergelijke met het zitten aan de oever van een snelstromende rivier, waarin takken en andere voorwerpen in de verte ziet aan komen drijven en je ziet ze vervolgens weer weggaan. Het doel van deze vorm van meditatie is niet om helemaal geen gedachten te hebben, maar juist om het ontstaan van gedachten waar te nemen en deze vervolgens weer te laten gaan.
Nu heeft onze geest allerlei trucs om ons er voor te zorgen dat het ons niet lukt om hem te disciplineren.
Een van die trucs is om allerlei interessante of in beslag nemende gedachten te produceren. Of mooie beelden of kleuren. In ieder geval dingen die we niet of nauwelijks kunnen loslaten en er geboeid in verstrikt raken. Veel mensen die mediteren denken dat als ze kleuren of beelden zien of interessante gedachten hebben, ze op de goede weg zijn en gaan vervolgens (soms jarenlang) door op deze weg. Helaas is dit niet de manier op je geest te disciplineren, dus dat doel wordt niet gehaald.
Een andere truc is het saai vinden. Er komen dan gedachten als: 'wat is dit saai’ en ‘dit ga ik niet volhouden’ en ‘dit heeft geen zin’. Dat is de reden waarom veel mensen na verloop van tijd stoppen.
Een laatste truc van de geest die ik wil noemen is: in slaap vallen. De ervaring leert dat het vaak gebeurt dat mensen tijdens mediteren in slaap vallen. Dat geeft achteraf meestal een goed gevoel, want je bent goed tot rust gekomen en relaxed. Maar helaas onttrekt je geest zich tijdens je slaap volkomen aan jouw poging om hem te disciplineren.

Alleen langdurig volhouden van mediteren volgens de juiste methode (=waarnemen dat je gedachten hebt, geen oordeel te hebben over deze gedachten en niet vast te komen zitten aan deze gedachten) kan er voor zorgen dat je de baas wordt over je geest. Hoe vaker je oefent, hoe beter dat gaat lukken.

Even nog wat over het ‘hier en nu’. Het is in wezen onmogelijk voor een mens om niet in het hier en nu te zijn, want er is helemaal niets anders dan het hier en nu. Het probleem is dat je geest (te veel) probeert om zaken in het hier en nu te krijgen die daar niet thuishoren. Zo kan de geest zich bijvoorbeeld bezig houden met (plezierige of onplezierige) zaken die zich in het verleden hebben afgespeeld. Of met het plannen van toekomstige zaken. Op zich is het niet verkeerd om met het verleden of met de toekomst bezig te zijn. Het kan zelfs heel nuttig zijn, want als ik me in het geheel niet bezig zou houden met de toekomst, dan kan ik in de toekomst echt in de problemen. Maar als het gaat om onproductieve gedachten (die geen concrete bijdrage leveren aan enige vorm van verandering), en als die gedachten zo vaak voorkomen dat je niet voldoende in staat bent om adequaat te reageren op zaken die op dit moment aan de orde zijn, dan is dat een verspilling van energie. Als je bijvoorbeeld zo vaak terugdenkt aan een bepaalde negatieve gebeurtenis uit het verleden dat je er depressief van wordt, dan zou het plezierig zijn om dat soort gedachten los te kunnen laten. Je kunt daarvoor in therapie gaan, je kunt pillen tegen depressiviteit innemen, maar je kunt ook proberen je geest te disciplineren om zaken uit het verleden ook inderdaad in het verleden the laten en er niet teveel gedachten aan te wijden (want wat je ook probeert, je kunt het verleden niet verbeteren).

Tot slot nog dit. Om je geest te disciplineren hoef je niet perse te mediteren (in de vorm van stil zitten). Je kunt het in heel veel situaties doen, namelijk door je echt te concentreren op je huidige bezigheid. Als je bezig bent met het oplossen van een moeilijk probleem is het over het algemeen niet zo moeilijk om dat te doen, zeker als het gaat om een bezigheid die je leuk, plezierig of bevredigend vindt. Maar als het gaat om een saaie of oninteressante bezigheid, dan is het een stuk lastiger. Als ik bijvoorbeeld sta af te wassen of aardappels sta te schillen, dan merk ik op dat ik in gedachten heel vaak bezig ben met totaal andere zaken. Ik ben dan niet bezig met het hier en nu, maar met iets dat eigenlijk interessanter is. Als ik die bezigheid meditatief doe, dan probeer ik me volledig te wijden aan die bezigheid en laser gedachten in me opkomen, dan probeer ik die waar te nemen zonder oordeel en ze vervolgens weer los te laten. Dat kan bijdragen om ervoor te zorgen dat ik de baas wordt over mijn geest.

Als je iets wilt (hebben) dat je nog nooit hebt gehad,
dan moet je iets doen wat je nog nooit hebt gedaan.

Heerda
Trouw lid
Trouw lid
Contacteer:

Bericht door Heerda » 30 sep 2017 14:18

Dank je Arthur, heel helder.
Niet gemakkelijk maar dat hoeft ook niet.
Al tijden laat ik me tijdens meditatie niet meer afleiden door opkomende gedachten. Daar heb ik geen tijd voor want ik ben veel te druk met het geven van Reiki. Na de 20 minuten besteed ik nog lang aan het leegmaken wat dan geen enkele moeite kost.
Okay dat heeft alles niets met echt mediteren te maken. Ik ga dus toch die cursus volgen.
Alleen de liefde telt.

Plaats reactie